Раціоналізація обчислювальної діяльності молодших школярів
Підвищення якості навчання математики прямо пропорційно корелює із рівнем сформованості таких якостей мислення як цілеспрямованість, раціональність, узагальненість. Перша із них передбачає уміння здійснювати дитиною обґрунтований вибір прийому обчислень, швидко та правильно застосовувати у конкретній навчальній ситуації. Цілеспрямованість мислення дозволяє розкривати доцільність вибору арифметичних операцій та відшукувати економні, нестандартні шляхи розв’язання обчислювальних завдань. як наслідок, учень на уроці переходить на режим економії часу, використання способів оптимального вирішення поставленого завдання, залучення законів арифметичних дій та їх наслідків. Узагальненість мислення характеризується переносом одержаних знань на широке коло обчислювальних завдань. Якраз ці якості і визначають готовність дитини до раціоналізації обчислювальної діяльності.
У початковому курсі математики спостерігається тенденція до певної стереотипії мислення, оскільки при знаходженні значення числового виразу пропонується правило порядку виконання арифметичних дій. У ньому чітко зафіксовані інструкції-вказівки щодо того, які дії і в якій послідовності слід виконувати. Так, згідно до правила у випадку ( 47 + 35 ) – 27 = спочатку потрібно виконувати дію у дужках, а потім від суми відняти число 27. Учень має двічі виконувати дії з переходом через десяток. Значно економніший шлях розв’язання полягає у застосуванні одного із наслідків із законів віднімання та додавання - віднімання суми від числа. Процес додавання стає раціональним та оптимально простим: 47 – 27 = 20 та 35 + 20 = 55
Для розвитку числової спостережливості доцільно подавати вправи типу:
для дій першого ступеня:
1.Вкажи зручні доданки та виконай дії:
23 + 46 + 27 + 14 8 + 16 + 32 + 4 19 + 36 + 24 + 21 23 + 32 + 18 + 17
2.Обчисли зручним способом:
90 – ( 30 + 47 ) 243 – (120 + 43) (68 + 17 ) – 38 9 720 + 289 ) – 89
для дій другого ступеня:
3.Обчисли швидко та правильно: ( 4 * 7 ) * 25 ( 96 * 2 ) : 48 12 * 7 * 5 1200 : ( 20 * 5 )
При виконанні дій над багатоцифровими числами молодші школярі мають визначити спосіб розв’язування на основі знань про властивості дій, а потім приступати до знаходження результату дій. Наведемо приклади виклонання плдібних дій.
2375 + 4394 + 1625 960 : ( 16 * 20 ) 40 * 93 * 25 3764 – 1927 – 1073
5739 – ( 63258 – 49289 ) * 10 * 0 + 261
|